การใช้เกมคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียน โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์
ผู้วิจัย :
ภานรินทร์ ไทยจันทรารักษ์1 / ภัทรินธร บุญทวี2 / วงจันทร์ พูลเพิ่ม3
หน่วยงาน/สาขาวิชา :
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์
ที่ปรึกษา :
-
ปีการศึกษา :
2564
ดาวน์โหลด :
246000-ไฟล์บทความ-879349-1-10-20210502.pdf
dSpace Link :
Click
บทคัดย่อ
The objectives of this research were to investigate the use of vocabulary games to develop English vocabulary learning of primary school students and to study the students’ opinions on learning English vocabulary via games. The sample group was thirty-five grade 5 students at Demonstration
School of Buriram Rajabhat University. The study was carried out within a four- week time frame with 12 class periods of 60 minutes each. The instruments used in this study included 2 achievement tests, and a questionnaire about students’ opinions on learning English vocabulary via games. The data were
statistically analyzed by percentage, mean, standard deviation, and t-test.
The findings indicated that students’ scores on achievement test (post-test) were higher than the pre-test before learning at the .01 level of significance. The average post-test score was 80.55 percent. The students’ opinions towards English vocabulary games were rated at high level for all of the games in this research. The overall students’ satisfaction was 4.16. When considered separately, the highest level was Pictionary, Deaf & Dumb Spelling and Bingo, respectively.
Keywords
: English vocabulary games, ESL vocabulary learning, language games
บทคัดย่อ
บทความวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาการใช้เกมคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาและความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการใช้เกมคำศัพท์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้วิธีสุ่มอย่างง่าย จำนวน 35 คน ระยะเวลาในการทดลอง 4 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 3 คาบ คาบละ 60 นาที รวม 12 คาบ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แผนการสอนที่ใช้ เกมคำศัพท์ประกอบการสอน แบบทดสอบวัดผลการเรียนรู้คำศัพท์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ข้อมูล คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการศึกษาพบว่า นักเรียนที่เรียน โดยใช้เกมคำศัพท์มีคะแนนเฉลี่ยการเรียนคำศัพท์ภาษาอังกฤษหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าคะแนนเฉลี่ย ร้อยละ 80.55 และนักเรียนมีความคิดเห็นต่อการการเรียนโดยใช้เกมคำศัพท์ในระดับมาก โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยที่ระดับ 4.16 เมื่อพิจารณารายข้อ พบว่า เกมคำศัพท์ 3 อันดับแรกคือ เกม Pictionary เกม Deaf and Dumb Spelling และเกม Bingo ตามลำดับ
คำสำคัญ:
เกมคำศัพท์ภาษาอังกฤษ การเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษจากเกม เกมทางภาษา